Dagens organisasjon I 1993 ble Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) underlagt Historisk-filosofisk fakultet. Ved instituttsamanslåinga i januar 2005, var IMK einaste institutt som var uendra. Leiinga består av instituttleiar, administrativ leiar, forskningsleiar og undervisningsleiar. IMK har som formål å driva forskning, undervisning og formidling om moderne medier, deira betydning for samfunnet og for menneska. IMK har ca. 55 ansatte, av dei rundt 15 doktorgradskandidatar, og ca. 600 studentar. Instituttet tilbyr bachelor i medievitenskap og master i medievitenskap og journalistikk. IMK er tverrfagleg, basert på akademiske tradisjonar frå både humaniora og samfunnsvitenskap. Instituttadministrasjonen Instituttadministrasjonen har blant annet ansvar for: Forskningsadministrasjon, studieadministrasjon, eksamensadministrasjon, daglig ledelse, økonomi, personalsaker, informasjon og mediekontakt. InstituttledelsenInstittutleder er øverste leder for IMK og leder for instituttstyret. Instituttleder ansettes for en periode av fire år og utpeker forskningsleder og undervisningsleder for den gjeldende perioden.
Administrativ leder ivaretar den forvaltningsmessige ledelse av instituttet. Studieleder leder det studieadministrative arbeidet ved instituttet. Styrets rolle og mandat Instituttstyret er instituttets øverste beslutningsorgan. Styret vedtar overordnede mål, prioriteringer og strategier for instituttet. Instituttleder leder styret og forbereder sakene som behandles. Administrativ leder er sekretær, men ikke styremedlem. Alle møter i instituttstyret er normalt åpne. Styret kan lukke møtet i noen saker, slik at bare styrets medlemmer og sekretær er tilstede. Styret utøver sitt ansvar basert på vedtak i universitets- og fakultetsstyret, og innenfor de lover, forskrifter og regler som til enhver tid gjelder. De fleste sakene styret behandler er regulert i instituttets styrings- og administrasjonsreglement. Styret behandler årsplan og budsjett, overordnete planer, prinsipper og prioriteringer for virksomheten, nedfelt i langtidsplaner, som for eksempel strategisk plan og faglige prioriteringer for instituttet. Godkjenning av regnskap og årsrapport er et av styrets instrumenter for å følge opp virksomheten. Ved ansettelser av instituttleder og vitenskapelige ansatte, innstiller styret hvem som bør tilsettes. Innstillingen behandles av fakultetsstyret, som har beslutningsmyndighet ved tilsettinger. HistorikkInstitutt for medier og kommunikasjon ble i 1987 opprettet som et felles tiltak for Det samfunnsvitenskapelige og Det historisk-filosofiske fakultet. Det var en videreføring av Institutt for presseforskning ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Siden 1993 ble Institutt for medier og kommunikasjon underlagt Det Historisk- filosofiske fakultet. I 2005 endret fakultetet og øvrige instiutter navn i 2005 med unntak av Institutt for medier og kommunikasjon. |