Rutine for arkivering og oppbevaring av bokføringsdokumentasjon

Utarbeidet av: økonomisjef Marit Elisabeth H. Gaup - 24.07.2019

Godkjent av: kommunalleder for rådmannens stab Karin Hætta, 25.07.2019

RUTINE FOR ARKIVERING AV BOKFØRINGSDOKUMENTASJON

Definisjon: Rutinene beskriver hvordan og hvor lenge oppbevaringspliktig regnskapsmateriale arkiveres og oppbevares. Denne rutinen beskriver ikke regnskapsmateriale knyttet til lønn. Det fremgår av egen rutine.

 

Referanser/Hjemmel: Kommuneloven §48, Bokføringsloven §§2-14, Forskrift om bokføring kapittel 2 til 7. Arkivloven, Forskrift om utfyllende tekniske og arkivfaglige bestemmelser om behandling av offentlige arkiver (riksarkivarens forskrift).

 

Omfang: Gjelder alle som behandler oppbevaringspliktig regnskapsmateriale.

 

Hensikt: Skal sikre at dokumentasjon og oppbevaring av regnskapsopplysninger skjer i henhold til lov og forskrift.

 

Ansvar: Rådmannen har det overordnede ansvaret for at rutiner utarbeides og dokumenteres og er gjenstand for løpende oppfølging. Økonomisjef har det operative ansvaret for at rutiner er utarbeidet, dokumentert og evaluert. Alle ansatte har et selvstendig ansvar for å bruke rutinene.

 

Evaluering: Evalueres årlig pr 01.12 av økonomisjef

 

 

Arbeidsbeskrivelse:

 

Generelt:

Ved overføring til bortsettingsarkiv (kjeller på rådhuset) skal alt materialet legges i egne dokumentesker, som merkes med årstall, type regnskapsmateriale, bilagsserie, måned og året materialet skal makuleres. Det skal deretter lages en egen liste som beskriver hva som er overført til arkivet, tidspunkt og hvem som har gjort det.

Arkiveringstid beregnes etter at regnskapet for gjeldende år er godkjent av kommunestyret (før 30.06). For eksempel skal regnskapsmateriale for 2008 makuleres ca 30.06.2019.

 

Nedenfor finnes en oversikt over oppbevaringspliktig regnskapsmateriale, hvor lenge det skal oppbevares, hvor det oppbevares, hvilket materiale som oppbevares, fremgangsmåte, ansvar og tidspunkt.

 

 

Årsregnskap med årsrapport og revisjonsberetning

 

Arkivering

For alltid

Hvor arkiveres materiale

I sak- og arkivsystemet.

Hvilke materiale

Avlagt årsrapport med årsregnskap og revisjonsberetning

Fremgangsmåte

Det lages en egen saksmappe i sak- og arkivsystemet. Under saksmappen lages det en dokumentpost hvor det godkjente årsregnskap, årsrapport og revisjonsberetning registreres for arkivformål

 

Ansvar

Økonomisjef

Tidspunkt

Etter kommunestyrets godkjennelse (innen 30.6)

 

 

Brev fra revisor

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

I sak- og arkivsystemet

Hvilke materiale

Alle brev fra revisor, både nummererte og ikke nummererte

Fremgangsmåte

Det lages en egen saksmappe i sak- og arkivsystemet. Etter hvert som brev kommer inn blir det registrert under saksmappen. Brevet blir da registrert til arkivformål

Ansvar

Postmottak / Økonomisjef

Tidspunkt

Løpende

 

 

Saldoliste

 

Arkivering

For alltid

Hvor arkiveres materiale

I sak- og arkivsystemet.

Hvilke materiale

En saldoliste er en oppstilling over alle kontoer i regnskapssystemet, der det for hver konto skal vises kontokode og kontonavn og utgående saldo.

Saldoliste heter

Fremgangsmåte

Det lages en egen saksmappe i sak- og arkivsystemet (samme mappe som årsregnskap). Under saksmappen lages det en dokumentpost hvor saldoliste for gjeldende registreres for arkivformål. (Internt notat uten oppfølging)

Ansvar

Økonomisjef

Tidspunkt

Senest ved avleggelse av årsregnskap.

 

Dokumentasjon av balansen (avstemminger) ved årets slutt

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

Avstemmingene pr årsslutt arkiveres i egne permer som gjelder årsavslutning for gjeldende år. Avstemmingene arkiveres både på økonomikontoret og senere på bortsettingsarkiv i kjelleren på kommunehuset.

Det samme gjelder løpende avstemminger som bank, Lindorff-rapporter, lønnsrelaterte balanseposter etc.

Hvilke materiale

Alle avstemming som underbygger balansepostenes fullstendighet (alle balanseposter er bokført), realitet (kun balanseposter som eksisterer og gjelder kommunen er bokført) og nøyaktighet (balanseposter er riktig bokført, riktig periodisert og verdsatt).

Fremgangsmåte

Permene med avstemminger oppbevares på økonomikontoret i 2-3 år, alt etter plassbehov, før de bortsettes til arkivet i kjelleren. Der arkiveres de i 10 år etter regnskapsårets utgang før de makuleres.

Ansvar

Alle med ansvar for avstemming av resultat- og balanseposter.

Tidspunkt

Balanseposter pr 31.12. Avstemmingene skal være dokumentert senest ved avleggelse av årsregnskap.

 

 Korrespondanse

 

Arkivering

10 år hvis sammen med regnskapsmateriale - for alltid hvis egen saksopplysning som skal registreres i sak- og arkivsystem.

Hvor arkiveres materiale

Oppbevares enten i sak- og arkivsystemet eller som vedlegg til elektronisk dokumentasjon i regnskapssystemet.

Hvilke materiale

Korrespondanse som gir vesentlig tilleggsinformasjon i tilknytning til en bokført opplysning skal oppbevares i 10 år.

Korrespondanse omfatter brev, kopier, elektronisk post og telefaks. Tilleggsinformasjon er informasjon som ikke fremgår av annet oppbevaringspliktig regnskapsmateriale. Vesentlig tilleggsinformasjon kan være endring av priser, leveringsbetingelser, endring av varetype eller tjenesteutførelse. Den kan i mange tilfeller være nødvendig å ha som grunnlag også ved attestasjon og bekreftelse ved utøvd budsjettdisponeringsmyndighet.

 

Fremgangsmåte

Den som mottar korrespondanse må i hvert enkelt tilfelle vurdere hva som er vesentlig i hvert tilfelle, og ikke fremgår av annet oppbevaringspliktige regnskapsmateriale som inngående faktura. Hvis det vurderes at tilleggsinformasjon av oppbevaringspliktig må det enten registreres i sak- og arkivsystemet eller som vedlegg til bokføringsdokumentasjon.

Ansvar

Alle som behandler vesentlig korrespondanse

Tidspunkt

Løpende 

 

Elektroniske bilag – inngående faktura

 

Arkivering

Minimum 10 år

Hvor arkiveres materiale

Arkiveres i regnskapssystemet

Hvilke materiale

Inngående fakturaer som mottas elektronisk i EHF-format. Registreres som bilagsart E2. Bilagsnummer består av 9 tall og starter på tallet 2.

Fremgangsmåte

Inngående faktura i EHF-format mottas i regnskapssystemet og lagres automatisk som et lesbart bilag.

Ansvar

Normalt økonomikonsulent/økonomimedarbeider

Tidspunkt

Løpende

 

Inngående faktura i papirformat som skannes

 

Arkivering

Minimum 10 år i regnskapssystem

Hvor arkiveres materiale

Arkiveres i regnskapssystemet

Hvilke materiale

Inngående faktura fra leverandører som mottas i papirformat.

Bilaget registreres med bilagsart F2. Bilagsnummer består av 8 tall og starter med tallet 2.

Fremgangsmåte

Inngående faktura mottas i papirformat. Bilaget blir scannet, påført bilagsnummer og registrert i regnskapssystemet.

Etter at bilaget er scannet inn og kontrollert at det er lesbart og sikkerhetskopi er tatt, kan papirfaktura makuleres. Det skannede bilaget er automatisk arkivert i regnskapssystemet.

Ansvar

Den som mottar og skanner inn faktura

Tidspunkt

Løpende

 

Bilag i papirformat – anvisningsbilag/hovedboksbilag

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

Bilagene arkiveres både på økonomikontoret og senere på bortsettingsarkiv i kjelleren på kommunehuset.

Hvilke materiale

Alle papirbilag (hovedboksbilag). Bilagene er registrert med bilagsart GL. Bilagsnummer inneholder 8 bokstaver og starter med tallet 1.

Fremgangsmåte

Alle papirbilag arkiveres i egne permer på økonomikontoret, sortert årlig etter bilagsnummer Permene oppbevares på økonomikontoret i 2-3 år, alt etter plassbehov, før de bortsettes til arkivet i kjelleren. Der arkiveres de i 10 år etter regnskapsårets utgang før de makuleres.

Ansvar

Økonomikonsulent som registrerer bilag.

Tidspunkt

Løpende

 

Kassabilag

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

Bilagene arkiveres både på økonomikontoret og senere på bortsettingsarkiv i kjelleren på kommunehuset.

Hvilke materiale

Alle kassaoppgjør, kassaslipper og tilhørende bilag, sammen med avstemming av dagsoppgjør.

Fremgangsmåte

Alle bilag arkiveres i egne permer på økonomikontoret, sortert årlig etter kassaoppgjør. Permene oppbevares på økonomikontoret i 2-3 år, alt etter plassbehov, før de bortsettes til arkivet i kjelleren. Der arkiveres de i 10 år etter regnskapsårets utgang før de makuleres.

Ansvar

Økonomimedarbeider som har ansvar for kassa.

Tidspunkt

Løpende

 

Bankbilag

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

Bilagene arkiveres både på økonomikontoret og senere på bortsettingsarkiv i kjelleren på kommunehuset

Hvilke materiale

Alle bankutskrifter (transaksjonsoversikt) pr konto arkiveres i egne permer på økonomikontoret, sortert etter måned. Sammen med bankutskriftene skal også dokumentasjon av avstemmingene ligge samt utskrift av bokførte transaksjoner per bankkonto.

Ved årets slutt skal også årsoppgaver bank arkiveres.

Fremgangsmåte

Alle bankbilag arkiveres i egne permer på økonomikontoret, sortert etter måned og år. Permene oppbevares på økonomikontoret i 2-3 år, alt etter plassbehov, før de bortsettes til arkivet i kjelleren. Der arkiveres de i 10 år etter regnskapsårets utgang før de makuleres.

Ansvar

Økonomimedarbeider som har ansvar for avstemming av bankkonto.

Tidspunkt

Løpende / årlig.

 

Rapporter fra Lindorff

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

Bilagene arkiveres både på økonomikontoret og senere på bortsettingsarkiv i kjelleren på kommunehuset

Hvilke materiale

Alle rapporter fra Lindorff (anordningsrapporter, porteføljeoversikter) pr konto arkiveres i egne permer på økonomikontoret, sortert etter måned. Sammen med rapportene skal også dokumentasjon av avstemmingene ligge. Ved årets slutt skal også dokumentasjon av innberetning arkiveres.

Fremgangsmåte

Alt materiale arkiveres i egne permer på økonomikontoret, sortert etter måned og år. Permene oppbevares på økonomikontoret i 2-3 år, alt etter plassbehov, før de bortsettes til arkivet i kjelleren. Der arkiveres de i 10 år etter regnskapsårets utgang før de makuleres.

Ansvar

Økonomimedarbeider som har ansvar for avstemming av rapporter fra Lindorff.

Tidspunkt

Løpende / årlig.

 

Dokumentasjon og spesifikasjon av merverdiavgiftsoppgave/kompensasjon for merverdiavgift

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

Bilagene arkiveres både på økonomikontoret og senere på bortsettingsarkiv i kjelleren på kommunehuset

Hvilke materiale

I tillegg til kopi av selve merverdiavgiftsoppgave, arkiveres spesifikasjon av merverdiavgift og avstemming av hver oppgave. Spesifikasjon er utskrift fra regnskapssystem som blant annet inneholder kode for merverdiavgift, bilagsnummer, grunnlag for merverdiavgift, selve momsfradrag/kompensasjon og periode.

Fremgangsmåte

Alt materiale arkiveres i egne permer på økonomikontoret, sortert etter måned og år. Permene oppbevares på økonomikontoret i 2-3 år, alt etter plassbehov, før de bortsettes til arkivet i kjelleren. Der arkiveres de i 10 år etter regnskapsårets utgang før de makuleres.

Ansvar

Økonomiansatt som avstemmer merverdiavgift

Tidspunkt

Løpende

 

Utgående faktura – manuelle faktureringsgrunnlag

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

Bilagene arkiveres både på økonomikontoret og senere på bortsettingsarkiv i kjelleren på kommunehuset

Hvilke materiale

Gjelder manuelt utarbeidede fakturagrunnlag. Fakturagrunnlag er attestert og anvist og normalt følger et sekundærbilag som brev eller annen dokumentasjon som underbygger fakturaen.

Fremgangsmåte

Alt materiale arkiveres i egne permer på økonomikontoret, sortert etter bilagsnummer. Permene oppbevares på økonomikontoret i 2-3 år, alt etter plassbehov, før de bortsettes til arkivet i kjelleren. Der arkiveres de i 10 år etter regnskapsårets utgang før de makuleres.

Ansvar

Det som fakturerer ut.

Tidspunkt

Løpende

 

Utgående faktura – elektroniske faktureringsgrunnlag fra undersystem

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

Bilagene arkiveres automatisk i regnskapssystemet, som elektroniske bilag det er mulig å se.

Hvilke materiale

Utgående faktura som sendes til kunden er lagret, sammen med eventuell tilleggsinformasjon som kommer fra undersystem.

Fremgangsmåte

Elektroniske bilag blir lagret i regnskapet etter at filer er hentet fra undersystem og lagret i regnskapssystemet.

Ansvar

Den som henter fakturagrunnlag fra undersystem.

Tidspunkt

Løpende

 

Prisoversikter

 

Arkivering

10 år

Hvor arkiveres materiale

I sak- og arkivsystemet

Hvilke materiale

Gebyrhefte, som viser priser vedtatt av kommunestyret og som gjelder kommunale gebyrer, avgifter og andre inntekter.

Fremgangsmåte

Gebyrheftet blir behandlet som egen sak til kommunestyret og arkiveres dermed etter vanlige saksbehandlingsregler i sak- og arkivsystemet.

Ansvar

Saksbehandler

Tidspunkt

Årlig (normalt oktober måned – desember i valgår)

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.